Wednesday, June 30, 2010

Serangan Jantung dan Amalan Minum Air Panas ....

Artikel ini berguna untuk semua.

Bukan sahaja amalan meminum air panas selepas makan, tetapi berhubung SERANGAN JANTUNG!!!!.
Secara logik..., mungkin ada kebenarannya.. Orang-orangChinadan Jepun mengamalkan minum teh panas sewaktu makan... dan bukannya air berAIS. Mungkin sudah tiba masanya kita meniru amalan minum air panas
sewaktu menikmati hidangan!!!!


Kita tidak akan kehilangan apa-apa... malah
akan mendapat faedah dari amalan ini.


Kepada sesiapa yang suka minum
AIS, artikel ini sesuai untuk anda baca. Sememangnya sedap minum air berAIS selepas makan.


Walaubagaimanapun,
AIS akan membekukan makanan berminyak
yang baru kita makan. Ia akan memperlahankan penghadaman kita.
Bila lemak-lemak ini terbentuk di dalam usus, ia akan
menyempitkan banyak saluran dan lama kelamaan ia akan menyebabkan lemak berkumpul dan kita semakin gemuk dan menuju ke arah mendapat pelbagai PENYAKIT.


Jalan terbaik...adalah untuk
minum sup panas atau air PANAS/suam selepas makan.



:Nota penting tentang
SERANGAN JANTUNG!!!


Anda patut tahu bahawa bukan semua tanda-tanda serangan jantung akan mula terasa pada
tangan sebelah kiri.


Berhati-hati juga pada permulaan
sakit sedikit-sedikit pada bahagian atas dada anda.


Anda mungkin tidak akan mengalami sakit dada pada
serangan pertama serangan jantung.


Keletihan dan berpeluh adalah tanda-tanda biasa. Malah 60% penghidap SAKIT JANTUNG tidak bangun selepas tidur.
Marilah kita berwaspada dan berhati-hati.


Lebih banyak kita tahu, lebih cerah peluang kita untuk terus hidup...


Lima tanda sakit jantung

PEMERGIAN pelakon dan pengacara terkenal, Hani Mohsin Hanafi, 41, akibat serangan jantung memberi kejutan dan seharusnya dijadikan iktibar kepada kita semua, khususnya yang mempunyai sejarah keluarga menghidap sakit jantung.

Ramai terkejut kerana beliau meninggal dunia pada usia muda. Malah, rakan artis yang rapat dengannya juga tidak tahu arwah ada masalah jantung. Sebenarnya inilah perkara biasa berlaku kepada mangsa serangan jantung lain.

Walaupun ramai beranggapan sakit jantung tiada simptom, tetapi ada lima tanda yang perlu diperhatikan:


-Kelesuan (F).

-Aktiviti menjadi terhad
(A).

-Dada terasa sesak
(C).

-Buku lali bengkak atau edema
(E).

-Sesak nafas
(S).


p/s : Peringatan untuk kita smua, tak bermakna yg sihat itu akan sihat selamanya kalau kita tak mengamalkan pemakanan dan gaya hidup yang sihat, abis camno.. KFC, McD ,teh tarik, roti canai dan macam2 lagi.. nak makan boleh tapi ala kadar dan sekali sekala la kan....yang penting tepuk dada tanya selera... saya pon masih mencuba..

8 comments:

Zaidah said...

terima kasih...info yang cukup bagus...jangan minum ais tau...

Adyshariz said...

he..he..minum gak.. skrg ni kan musim panas sejuk..tertelan gak la

Damia Aleesya & Damia Ayunie said...

noted...good info..kena kurangkan ais lah lepas ni...

maszmadi said...

hm, masz pon dpt gak info ni dr email, bru nak share, tp bgus la aisha da share kat cni.. thanx ya

Ummi Aisyah || Cik Yah said...

hmm..good info..tq

Adyshariz said...

ayu : mmg kene kurangkan ais sb badan pun dh byk ais ni hah

Adyshariz said...

maz : yg baik x salah share.. for our healty jugak..

umi : btui3 gud info

Anonymous said...

Nice dispatch and this fill someone in on helped me alot in my college assignement. Thank you for your information.