Tuesday, January 17, 2012

Pekebun Berjaya..Adyshariz next

Assalammualaikum

bulan lepas aku ader beli benih sawi..saja jer nak tengok kot-kot ada skil menanam sayur..hehe, yelah kan, bumi kita ni kan penuh dgn gas karbon dioksida, semuanya sebab banyak sgt pokok di hutan yg di tebang secara berleluasa..apalah salahnya aku nak tanam sayur, bebanyakkan skit oksigen kat bumi Allah ni..hehe

berbalik pada citer pokok sawi ni.. saja jer nak tunjuk kat korang semua..ini lah hasil kalau rajin berbudi kat tanah.. umah aku ni tanah sekangkang kera jer..tapi, alhamdulillah..boleh lah takat nak tanam sayur-sayur macam sawi ni..kan..kan..



Ini hasil selepas aku tabur semua benih dalam peket tu..
manalah aku tau kene tabur sikit-sikit..hehe
rasanya ni dalam usia seminggu dua kot



Ini pula hasil sawi yg semakin hari semakin membesar
rasanya hujung minggu ni dah boleh petik kot sawi-sawi ni semua

Tanaman sawi di atas ni, tidak mengunakan sebarang baja..just let go dan siram lah dgn ayir secukupnya.. pastu check la kot- kot ader ulat ke aper ke..moga-koga sawi ni semua menjadi rezeki buat kami hujung minggu ni...insyaAllah..

pasni nak tanam sayur apa pulak yer??.. kat belakang umah memacam poko ada..tinggal rajin atau tidak jer nk menjaganya..huhu

korang macam mana...ada try menanam sesuatu ker??






6 comments:

syanasaid said...

best2
kt blkg umah aku ade pokok cili, kucai
kunyit
hehee
nnt bleh try tanam sayur2 plak

ni beli yg dlm peket kt kedai ade jual tu ye

Iela Fazielah said...

bestnyer... ila tanam serai 3 btg...sebatg pun xhidup...hampeh... kata mak tgn ila panas

deqlis said...

wah rajinnyerr...deqlis pokok kari pun dah mati ..huhu.. tak terjaga..yg ada pokok bunga hehe..itupun yg jening tak payah jaga sangat:-)

rumah atas awangan nie susah sikit nk bercucuk tanam...tunggu rumah bawah tanah...minat juga tanam pokok.. my mum suka laa menanam nie:)

kakyong said...

ade menanam dlm pasu.. tp bila daun2 mula tmbuh, habis dikerjakan dek anak2.. huhhh...

byk tu hasil sawi tu...

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

waaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
tak sabar nak pindah umah ada tanah

Princess Solehah said...

tahniah kak, berjaya tanam sayur hehe. saya ni tak menanam satu apa pun kat belakang rumah tu hehe