Saturday, August 21, 2010

Operasi Jakim ke Restaurant Pappa Rich


Laporan Ustaz Abd. Halim Zakaria

kisah benar dalam "Jejak Dakwah Lapangan Ustaz Abd. Halim". Operasi Pappa Rich Restoran, 23b Julai 2010, Kepong Prima, Kuala Lumpur.


Bila tersebar sahaja berita di media massa mengenai ayam yang tak sembelih dan penyalahgunaan LOGO HALAL, ramailah yang memberi pandangan tentangnya. Namun mereka (orang Islam) tak pernahpun merujuk kepada Al-Quran dan Hadith Nabi saw. Maka kita tidak beriman dan mengikut surahan dan peringatan Nabi saw di Khutbah Yang Terakhir, antara sabda Nabi saw; "Berpeganglah kamu kepada al_quran dan SunnahKu, nescaya kamu tidak akan sesat". Oleh kerana kita tidak endah akan suruhan Nabi maka banyak penyelewengan dari berbagai aspek melanda umat Islam kini, khususnya di Malaysia.

Kalau saudara seislam semua nak tahu, logo HALAL yang dala gambar tu bukanlah logo HALAL JAKIM yang terkini, dah bertahun pihak JAKIM mansuhkannya. Pentaulihan HALAL hanya diberi oleh pihak JAKIM dan bukan daripad agensi-agensi swasta seperti yang dipakai oleh Restoran Pappa Rich ni. Sijil HALAL ni tidah sah dan orang Islam ditipu sekian lama.




Sedangkan ia amat meragukan, apatah lagi tempat yang kami buat pantauan (premis penyembelihan) di Jinjang Utara, Kedai Kim Foog Trading, kami dapati tercatat dalam resit belian pada Jun 2010 ialah Restoran Pappa Rich, bernial RM4,623.00 sehingga 10hb Jun 2010. Kami tak tahu Restoran Pppa Rich yang mana, tapi bagi memastikannya kami buat operasi HALAL. Pada pagi Jumaat 23hb Julai 2010, sekitar jam 10 kami buat inspection di segenap penjuru restoran berkenaan. Turut hadir beberapa kakitangan dari JAKIM, Ustaz Amri, JAWI Ust Fatah, Jabatan Hal Ehwal Pengguna, saya sendiri PUM (wil), bagi mendapat pengesahan mengenai perkara tersebut.



Ini satu lagi kes, restoran kat PUDURAYA, tepi Mayban, yang menggunakan Sijil HALAL yang tak sah dan dimiliki oleh orang India. Malahan di penjuru atas kanan restoran tersebut ada "menderam"@ pelaris Hindu, supaya ramai pelanggan datang.

Ramai orang Islam ke sana ustaz perhatikan. Siapa pedulikan, firman Allah swt dan sabda Nabi saw;

Firman Allah:


"Dan makanlah dari rezeki yang telah diberikan Allah kepada kamu iaitu yang halal lagi baik.

(al-Maaidah: 88)

Rasulullah bersabda:

" Yang halal adalah jelas dan yang haram juga jelas, tetapi di antara keduanya terdapat juga perkara yang belum jelas (syubhah) yang tidak diketahui oleh kebanyakan manusia, dan lebih baik dijauhi."

(Riwayat: Bukhari dan Muslim).

Hadis Rasulullah S.A.W.

"Sesungguhnya Allah S.W.T. mewajibkan untuk berbuat baik terhadap sesuatu, oleh itu jika kamu membunuh, perbaikilah cara membunuhnya. Apabila kamu menyembelih maka perelokkanlah cara sembelihannya serta tajamkanlah pisaunya untuk memudahkan penyembelihannya."

(An-Nawawi, Sohih Muslim)




Ayam yang diletakkan di bahagian luar belakang restoran tersebut. Fikirlah kalau anjing selongkar, bagaimanalah keadaannya. Kita pula makan! Sabda Nabi saw:

"...Ingatlah bahawa dalam tiap-tiap badan itu ada segumpal daging, apabila ia baik, baiklah seluruhnya dan apabila ia rosak, rosaklah badan seluruhnya, ingatlah iaitu HATI".(HR. Bukhari dan Muslim).


Renungilah hadis di atas, siang hari kita berpuasa, malam kita banyak beribadah, takut apa yang Nabi saw. menyembut "ramai yang berpuasa, tetapi sekadar dapat lapar dan dahaga",sebab makanan yang tidak halallan thoiyyibah. Doa yang kita pohon tidak diterima dan tidak diangkat ke langit, juga tidak dimakbulkan Allah swt. disebabkan HATI/seluruh rohani dan jasmani kita kotor. Kita makan bangkai, kita banyak berpegang kepada perkara-perkara syubhah yang akhirnya medorong/melakukan kepada yang haram. Sabda Nabi saw;

"...barang siapa yang menjaga dirinya daripada perkara-perkara syubahah sesungguhnya ia bersih dalam agamanya dan kehormatannya, dan barang siapa terlibat dengan syubahah nescaya terlibatlah ia dalam melakukan perkara-perkara haram..."(HR. Bukhari dan Muslim).

Firman Allah swt; Al-Maidah 3.

"diharamkan kepada kamu (memakan) bangkai (binatang Yang tidak disembelih), dan darah (yang keluar mengalir), dan daging babi (termasuk semuanya), dan binatang-binatang Yang disembelih kerana Yang lain dari Allah, dan Yang mati tercekik, dan Yang mati dipukul, dan Yang mati jatuh dari tempat Yang tinggi, dan Yang mati ditanduk, dan Yang mati dimakan binatang buas, kecuali Yang sempat kamu sembelih (sebelum habis nyawanya), dan Yang disembelih atas nama berhala; dan (diharamkan juga) kamu merenung nasib Dengan undi batang-batang anak panah. Yang demikian itu adalah perbuatan fasik. pada hari ini, orang-orang kafir telah putus asa (daripada memesongkan kamu) dari ugama kamu (setelah mereka melihat perkembangan Islam dan umatnya). sebab itu janganlah kamu takut dan gentar kepada mereka, sebaliknya hendaklah kamu takut dan gentar kepadaKu. pada hari ini,..."

Sabda Nabi saw dalam hadis yang masyhur;

"Setiap daging yang tumbuh hasil dari yang haram, api nerakah yang lenih utama baginya".

Maka bertakwalah dengan sebenar-benar taqwa dan berpeganglah kepada al-Quran dan Sunnah Nabi saw. nescaya kita tidak tergolong bersama orang-orang yang sesat, mengikut jejak langkah syaitan... al-Baqarah 168.

"Wahai sekalian manusia! makanlah dari apa Yang ada di bumi Yang halal lagi baik, dan janganlah kamu ikut jejak langkah Syaitan; kerana Sesungguhnya Syaitan itu ialah musuh Yang terang nyata bagi kamu."

Lalu, tanpa kita sedari kita menjadi penghuni neraka, terutama mengenai soal perkara-perkara yang bersangkutan dengan SYIRIK. Akhir kalam, SALAM RAMADHAN AL-MUBARAK, mogo kita diampunkan Allah dari segala dosa-dosa yang kita lakukan, insyaAllah.

Di bulan Ramdhan ini, pihak berkuasa JAKIM member kelulusan HALAL kepada setiap hotel-hotel untuk menyediakan juadah berbuka puasa HANYA SEBULAN, namun banyak penyelewengan yang berlaku, terutama hotel-hotel milik orang kafir. Alangkah baiknya zaujah/isteri kita yang masak, alangkah baiknya ayam kita sembelih sendiri dan proses sendiri, tak sampai 20 minit pun untuk seekor ayam. Kita yakin, dagingnya sedap dan HALALLANTOYYIBAH. Doa dan masakan iasteri-isteri Solehah akan lebih diberkati dan kita dijauhi Allah penyakit-penyakit kronik yang berbagai akibat makanan tidak HALAL.. Pahala makan isteri masak, pahala makan bersama keluarga jauh lebih besar dan afdalnya dari makan/beli diwarung-warung tepi jalan atau pasar malam/pasar juadah ramadan.


P/s : Kalau dah terima, anggap sebagai satu ingatan

7 comments:

mummynana said...

terima kasih atas ingatan bersama. sy pun sekarang lebih sedar dan kurang beli luar. mak sy masak. ayah saya pun beli dr org yg sembelih tu depan mata. Alhamdulillah. semoga perkongsian ini menjadi manfaat bersama. :)

maslinamansor said...

Semua oraang islam kena peka dengan benda2 halal haram nie...

chugie said...

ya allah.. betul ke pappa rich pun tak berapa nak halal??

SHAZA said...

iskh, takut betul lah skang ni.lambang halal tu buat kita x yakin pulak....

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

erkkkkk ne yang tak berani makan kopitiam2 ne..masak jelah

sall said...

Alhamdulillah, aku xpernah melepak kat kopitiam.

Ok ct aku tag ko:
http://raziqine.blogspot.com/2010/08/raziqine-contest-marsya-makan-apa.html

sall said...

Aku tag ko

http://hayworlds.blogspot.com/2010/08/peraduan-teka-menang-oleh-miza-yusof.html