Thursday, July 14, 2011

Pemeriksaan kesihatan PERCUMA!! penting ni


Assalammualaikum,

Last week aisha ada attend pemeriksaan kesihatan untuk "PENGESANAN DAN PENCEGAHAN  AWAL", ni dari persatuan buah pinggang malaysia, kira diorang buat pemeriksaan percuma utk semua golongan, dan cuba MENYEDARKAN kami yg dh obes bila masuk alam pekerjaan..seyes, dulu aku 57kg jer.. tinggi 165cm (slim jer tau)..DULU yer

waktu pemeriksaan kesihatan ni, macam biasa lah, check tekanan darah, gula dalam darah, kolestrol dalam darah dan BMI badan..

Masa ni tengah gigih isi borang bersama akak - akak dari prosess machine and tools, maklumlah aku kat dept maintenance ni hanya sorang je gegirl...uuuwekk..




ni lah result aku,




tekanan darah...RENDAH skit, aku rasa sebab 2 ke 3 hari sblm tu aku letih, banyak bende aku buat

glukos dlm darah, alhamdulillah takde, risau gak, sebab latar belakang family aku mmg dasat kalau bab2 kencing manis ni..

Kolestrol dalam darah, jugak okay..aku sangat la bersyukur sgt2, sebabnya, banyak member aku kantoi dalam bende ni, badan kurus tapi kolestrol dlm darah dh sampai tahap bahaya...huhu..takut beb, ni antara penyakit yg ramai tak sedar, semuanya sebab amalan pemakanan yg dh biasa makan makanan bergoreng dan berlemak...kolestrol ni lagi bahaya dr kolestrol yg dok bertepek kat badan, sebab kolestrol ni boleh menyebabkan salur darah tersumbat..

obesiti, haha....aku kantoi kat sini laaa...ukur lilit pinggang aku dh lebih dari tahap yg dibenarkan..jadiknya, consultan tu MENYURUH AKU lose weight dlm 2kg per month, selama 1 tahun....adeh...adeh...puas gak la aku argue dgn si apek tuu..tapi, last2 dtg jugak sedikit kesedaran...hehe..menang gak apek tu..macihhhh apekk, jasa mu di kenang

dia suruh aku makan , apple hijau banyak2, sayur2 pon banyak-banyak, kurangkan ikan bilis, beehoon goreng, ayam goreng ( pebret ni), bersenam dgn kerap dan jangan putus asa...huhu...

dann...rasanya, lepas ni aku kene lah gigih lagi lose weight dgn jayanya....

Maka dgn sebab itulah tertubuhnya kelab 5G kat opis aku..haha, sekarang ni aku dgn 4 org lagi member bersama-sama ingin mencapai matlamat yg sama..buang perkataan obesiti yg menghantui diri..kihkihkih

dan ingin menukar perkataan 5G kepada 5S..caiyokkk... 
p/s : korang dah check ker? yg tak penah check, sila pegi sekarang, insyaAllah dpt membantu kita di masa hadapan..

2 comments:

Iela Fazielah said...

aritu opis ila pun ada buat kempen mcm ni.... nak kurus badan 2 kg sebulan.. insyaallah boleh... ila pun 6 bln diet dpt turun 10kg... akak mesti boleh punyer lah! cayok!

zh-ena said...

cha yok cha yok..ena pun kena turunkan berat badan jugak nie..dah over sgt skang nie