Wednesday, July 13, 2011

Perfume Barat Haram ?.. setakat mana kebenarannya

Assalammualaikum

Alhamdulillah, indah sungguh hari ni..walaupon kene kurung dlm rumah sendiri, rasanya itu pon dh elok, dari terperangkap dlm kesesakan jalan raya berjam - jam, semata-mata melayan road block yg melambak ni...huhu, bersih kah nanti..entahlah, hanya allah saja yg tahu...

 kali ni aisha nk memanjangkan email berkenaan dgn perfume dari negara barat, setakat yang kita tahu, perfume memang menjadi kegilaan kaum hawa..memang giler arrrr...setakat brand CK, chanel, gucci, Lancome dan banyak lagi...kalau dpt memang sayang bangat la kan



TAPI
kita tahu ke, bahan yang di gunakan? cara pembuatan minyak tersebut?  kandungannya dan macam - macam lagi lah..pernah terfikir tak???

Ceritanya email itu adalah bergini...

Sewaktu mengikuti rombongan puspanita ke indonesia bersama kumpulan isteri - isteri kenamaan, puan seri dan para - para datin, yelah , dah nama pon duty free kat airport, mestilah kaum hawa ni nak tengok kan!!...org perempuan ni, mana boleh tgk perkataan free..hehe (termasukla aku)

hai semua...!!
blurrr...blurrrr


Tiba - tiba seorang datin bersuara, "dengar ni ai nak cerita".. "Dulu saya suka pakai minyak - minyak wangi bergini, dan buat koleksi semua jenama perfume, Satu hari saya ikut dato(laki dia) melawat eropah dan kami ke kilang minyak wangi yg besar, bermacam minyak wangi yg ada dan harga jauh lebih murah drpd pasaran, yelah beli kat pembuat memang murah lah kan..

Sampai SATU peringkat, kami lalu kawasan tangki besar berisi bendalir PUTIH yg di campurkan ke akhir hasil minyak wangi tadi. Saya pon tanya pekerja kilang tersebut "Apa Bende dan kegunaan BENDALIR PUTIH itu??" (dlm english lah kan) dan jawapan yg saya tak sangka adalah 

THAT'S LARD, AND IT HELPS THE SMELL STAYS LONGER"

Datin itu bertanya lagi untuk mendapatkan lebih kepastian daripada pekerja kilang tersebut dalam nada terkejut.." You mean you ADD LARD in all type of perfume??"

OH ! YES OR ELSE THE ODOUR WILL NOT LAST..

apalagi..terkedu lah  saya di buatnya..

cukup setakat itu aja, cerita saya kpd sahabat sekalian 
Di pendekkan cerita, saya menyeru kepada rakan2 muslim yg lain agar berhenti mengunakan barangan yg mengandungi MINYAK BABI . Marilah kita semua berhenti mengunakannya.

Ramai rakan - rakan kita yang mengunjungi tanah suci MEKAH dan MADINAH, di sana banyak terdapat minyak wangi yang tidak di campur dengan bahan dari babi. Negara MESIR merupakan pengeluar minyak wangi yang terbesar di kalangan negara islam, bermacam - macam perfume boleh didapati dan di perolehi di negara kita, kita hanya perlu bertanya negara asal pembuat perfume itu.

UJIAN ALLAH ADAKALANYA RINGAN DAN MUDAH
Namun memerlukan kekuatan iman yg jati untuk mengubah diri kita ke arah KEREDHAAN ALLAH SWT..

P/s : Buatlah yg terbaik utk diri sendiri....InsyaAllah ..Kehidupan akan lebih bermakna



gambar hanya sekadar hiasan


Nurkilan

3 comments:

Anum Shukri said...

eiiiii..minyak babi...jauhkan!!macam2 sekarang ni kan bahan2 yang dicampurkan dengan binatang haram tu...

AishaAminudin said...

ummi..itu lahkan...kat malaysia ni makanan pon dh jadik was-was

Nia said...

adui..ada lard dlm perfume? isk..tragik betul.