Wednesday, July 20, 2011

cincin Juta - Juta..tapi masih ramai yg daif..


Assalammualaikum

Rasanya ramai yg dah tengok cincin yg berharga 24 juta tu kan?..aku malas nak share kat sini, pi lah carik kat blog atau website orang lain.. malas nk tgk cincin 24 juta tuu lagik.. Aku  hangin  + hangit dgn kenyataan yg di keluarkan " saya menabung dari kecil lagik "...huhu... umor setahun dh start menabung 1000 ringgit sehari kot..lalala..korang kira lah sendiri..

tapi itu lah kan, Malaysia ni sikit hari lagi jadik la mcm negara jiran kita, yang kaya bertambah senang, dan yang susah bertambah daif dan tertekan, aku memang tak faham mentaliti orang - orang yang berharta, sebab tu aku selalu berdoa atau cakap - cakap kosong dgn kekawan, biarlah aku tak kaya raya, janji aku tak hidup susah sangat.. aku takut jadi kaya, takut jadik sombong dan belanja duit merapu raban, silap-silap lubang jamban pon nk buh belian..haha..sengal tul

inilah salah satu gambar yg buat aku stresss..



Sedih la bila tgk org macam ni, harap sangat jabatan yg di pertangungjawabkan tolong la mereka sekeluarga, Berilah diorang ni pekerjaan, pendidikan dan kehidupan yg terjamin skit.. kata nak menuju wawasan 2020, aku ni hah, laki bini kene potong cukai tiap-tiap bulan, makan kat luar pon kene cukai..masuk jamban pon kene cukai..nak jer aku tulis sebulan berapa banyak aku kene cukai...boleh??

korang bayangkan cincin 24 juta tu boleh buat aper??, Rasanya kalau di tolong utk membantu org yg daif mcm ni,  maunya bila kita mati nanti, pasti ramai yg hadiahkan kita al-fatihah, lagik-lagik kalau anak yatim..tiap2  minggu buat tahlil utk kita, pastu nama kita di sanjung dan di ingati..Ya Allah! best nya...



pssttt..24 juta USD tau..bukan RM..korang amik calculator sekarang...huhu, stress betul aku.. erkkk, mamak cendol satu...

simulasi pengiraan dari seseorang yg rajin
* tapi bukan aku ler

* 1. anggaran harga cincin tu RM 25 juta..

2. umur dia skrg 59 thn (DOB 10/12/1951)

3. anggap start menabung umur 5 tahun.

SO, RM25 JUTA /54 TAHUN /365 HARI = RM 1268 SEHARI!!!

*(TU DALAM RM, KALO USD, KALI AJER DGN 3)


p/s : cincin paling mahal aku ader ...emmmm 250 ringgit je kot, itupon masa bertunang dulu, dulu emas murah maaa..sekarang, tercekik nk membelinya..

12 comments:

~MAWAR~ said...

tu lah..menabung dr kecil sampai berjuta2 lemon..huhu..adeii..
xlama..hanya Allah yang tahu segalanya..semoga Allah yg membalasnya..ameeenn..!

zanafahmi/PB said...

hemm...kes cincin ni la yg selalu jd topik kita org kalau berbual dgn ipar duai n adik beradik...
buat sakit hati je, simpan dr kecik? kaya ke masa dia kecik2 tu? Allah saje la yg tahu.....

ani said...

as salam...apa yg boleh kita buat?tengok ajelah cincin dia tu.kalau betul itu duit dia..alhamdulillah..tp kalau duit kita(rakyat)...saya haramkan mayat dia masuk kubur dengan tenang.emosi sikit.maaf.tp itulah hakikatnya.

zaidah said...

setuju ngan shah...yang kaya semakin kaya tapi rakyat makin ramai yang melarat...biar pemerintah yang tanggung dosa kerana membiarkan rakyat melarat.....

mama rifQy said...

betoi kak ! tak logik..banyak bende leh buat dengan juta2 tuh..adoii..mmg tak paham!!

ummu muhammad said...

hhu bace pun stress!!!

stuju sgt dgn statement aisha! kaya akan terus kaye..miskin dibairakan sampai pape..

cukai memang haram dlm islam..tapi kite semakin hari semakin tinggi cukai..kesian depa..tanggunglah sume..

ummu muhammad said...

hhu bace pun stress!!!

stuju sgt dgn statement aisha! kaya akan terus kaye..miskin dibairakan sampai pape..

cukai memang haram dlm islam..tapi kite semakin hari semakin tinggi cukai..kesian depa..tanggunglah sume..

Bionic women said...

memang nyampah kat dia, huhu. maner ada dia bela nasib rakyat..huh.
kita bayar cukai utk kesenangan dia. banyakkan suit dia.
xkan ler dia sim[an 1000sehari sejak kecik

MamaYatie said...

haihh..kalo omputih tak rasa nak marah sngt..masalahnya org kita yg hari2 duk kata 'rakyat diutamakan', cam ni ker?

SYANI said...

Tak lojik langsung menyimpan 1000 sehari. Keje apa gamaknya?? Ni mesti banyak mengerjakan duit laki & bekas laki dia le tu...

missrivebell mumun said...

nk kelepet tak agak2 la..
tak lojik langsung! hihi ter emo kat sini lak

ziraziz said...

RM 24 juta??..hmmm