Monday, July 18, 2011

Kisah Benar Highway KARAK...takut gak


Assalammualaikum

kebiasaannya, sebelum ada highway karak  aisha dgn suami mmg akan ikut jalan lama karak untuk balik ke temerloh, tapi kami jarang la balik time waktu malam, sebab aper???...salah satu sebabnya ader kat cerita di bawah ni..

KISAH KARAK..... 
 
Sebenarnya Karak ada dua jalan,satu
 jalan lama Karak(KL-Bentong) dan satu lagi Lebuh Raya Karak(baru) 
Apa yang menariknya dalam banyak-banyak tempat yang dikatakan berhantu,pasti Karak akan tersenarai,malah di Karak ini lah bagi aku tempat segala hantu…Mana tidaknya seingat aku hampir 
10 jenis hantu yang ada kat Malaysia ini ada di Karak.. 
Antara Hantu Yang Pernah Dikaitkan Dengan Karak.
 
Langsuir
 
Budak Sekolah (merayau-rayau)
 
Wanita Tua
 
Bas Lama
 
Penunggang Motor (Kepala ada badan tak ada)
 
Perempuan Bawa Anak (batu nisan)
 
Pontianak
 
Hantu Pocong
 
Hantu yang Makan orang (Paling popular)
 
Volkswagen kuning(dah lupa ada dekat karak @ lebuh Raya Jelapang).
 
 
 
MAKA TERSEBUTLAH KISAH….
 
Semasa ingin menulis artikel ini ada la tanya kawan-kawan aku tentang jalan lama Karak ni…dan antara cerita yang aku dapat kumpulkan..
Lebuhraya Karak 
Lebuhraya karak mula dibina pada 
1970 dan mula dibuka kepada orang ramai pada 1977. Lebuhraya ini menghubungkan Kuala Lumpurdengan Karak dan jaraknya lebih kurang 60.0 km. Lebuhraya ini mempunyai sepasang terowong di kawasan peranginan terkenal iaituGenting Highland.



1.
Antara kemalangan yang paling popular adalah pada 20 Januari 1990, di mana 17 orang terbunuh termasuk 11 orang anggota FRUbilamana berlaku pertembungan diantara kenderaan FRU dengan sebuah lori, sebuah bas dan 10 biji kereta. 
2.
Kalau korang perasan dekat Genting Sempah (berdekatan perniaga lemang) Banyak Lori berenti pada waktu malam(tidur)..dikatakan tidak sah kalau tidur disitu tapi tidak kena “tegur”. 
3.
Volkswagen kuning..selalunya pemandu akan dikacau selepas terowong karak..dia akan potong kereta korang ,dan selepas itu dia akan bawa perlahan..ada yang kata jangan potong kereta kuning itu,kalau potong juga….. 
Dan apa yang menarik tentang Volkswagen kuning ini,seingat aku pada tahun 1998 masa itu aku diasrama tengah dengar 
radio Era(masa tu Era baru je wujud).Seorang pemanggil call Era dan cerita pasal Volkswagen kuning ni dari A sampai Z,dan bila deejay tu tanya mana tahu tentang cerita ini,pemanggil dari Jelapang(Perak) itu dengan selamba kata dialah pemandu kereta itu dan talian terus putus…. 
4.Kereta Misteri
 
KARAK – Penemuan sebuah kereta
 Kia Optima yang terbenam ke dalam selut dari ketinggian 100 meter di Kilometer 35.4 Lebuh Raya Karak, berhampiran terowong Genting Sempah menghala ke ibu negara kelmarin menimbulkan pelbagai misteri. 
Kereta berwarna perak itu dipercayai terjatuh dari 
Jalan Bentong Lama, Batu 18 di sini sebelum ia ditemui oleh penunda kereta, Wong Kam Wai, 31, pada pukul 3 petang. 
Namun Ketua Polis Daerah Gombak, Asisten Komisioner Abdul Rahim Abdullah berkata, sehingga semalam polis menolak wujudnya unsur jenayah atau kemalangan yang boleh dikaitkan dengan penemuan kereta itu.
 
“Kalau berlaku kemalangan, mesti pembahagi jalan sudah remuk seperti dilanggar.
 
Jika ada jenayah mesti ada mangsa di sekitarnya,” kata beliau ketika dihubungi.
 
Kereta Kia Optima yang berharga lebih RM100,000 itu ditemui ketika Kam Wai sedang menaikkan sebuah kereta Satria Neo yang terbabas di Kilometer 35.4 Lebuh Raya Karak.
 
Dalam pada itu, satu sumber berkata, ketika ditemui kunci kenderaan ada pada kereta itu namun enjin tidak dihidupkan..
 
Bagaimanapun,usaha untuk mengangkat kereta ini tidak berjaya.
 
Apabila di pertengahan, dua buah kembalik yang mengangkatnya tiba-tiba mengalami masalah mekanikal dan kerosakan pada sistem hidrolik.Ketika itu,kereta ini hanya beberapa meter sebelum sampai di tepi tembok lebuhraya.


Usaha mengangkat


Ketika kembalik kedua membantu, ia turut menerima nasib sama apabila tiba-tiba mengalami masalah mekanikal pula.Akhirnya, kereta misteri ini terpaksa di”semadikan” semula di bawah jambatan tersebut!
 
(sumber dari kosmo!)
 
 
Jalan Lama Karak 
1.
Seorang polis, satu hari naik motor ikut jalan lama ni….nak dijadikan cerita sampai satu kawasan tu,dia nampak banyak kereta paking tepi jalan,tapi yang peliknya kat situ gelap gelita,seorang manusia pun tak ada dan yang paling pelik,semua kereta yang paking tu jenis kereta lama tapi masih cantik…Apa lagi rempit la sambil pegang pistol sampai genting sempah(petronas).



Jalan Lama Karak


2.
Menurut cerita ramai juga yang ingin mengelak kesesakan lalu lintas ikut jalan lama karak(nak balik KL).Tetapi hampir 80% orang yang lalu disini bukan sahaja waktu malam,tengah hari siang buta pun akan berpatah balik..Sebab dah tak tahan menanggung seram! 
3.
Dalam satu cerita lain,pemandu bas di situ pernah bercerita pada satu malam selepas bas terakhir dari KL ke bentong lebih kurang pukul 9 mlm, dia telah mengambil penumpang di kawasan tersebut yang kebiasaanya sunyi..Seperti biasa kondaktor bas memberi tiket.Riuh rendah la dlm bas tu sebab ramai penumpang..Bila hampir sampai di Bentong penumpang-pemunpang turun di satu kawasan hutan@kampung….Sampai di stesen Bentong bila konduktor bas tu nak kira duit balik terkejut tengok dalam beg dia penuh dengan daun saja, mana perginya duit tadi?.. 
4.
Pernah juga terbaca ,beberapa orang polis pernah terserempak dengan Rashid Maiden (Bekas ketua Komunis Pahang)bersembahyang berlapitkan daun pisang  ditepi jalan,tetapi mereka hanya tergamam melihat kelibat Rashid Maiden sehingga la selesai sembahyang..selepas itu..hilang.. 
5.
mengikut cerita dan laporan akhbar, mangsa menghantar isterinya yang bekerja sebagai Manager McDonalds di Genting Sempah.Masa perjalanan pulang, si suami tetiba hilang di Jalan Lama Bentong- Gombak disyaki kemalangan di salah satu gaung. Si isterinya berjalan menyusuri jalan lama tu selama seminggu untuk mencari suaminya malangnya tak berjumpa. 
Kemudian, dalam sebulan lepas tu orang asli dan pihak polis menjumpai  kereta si suami dalam gaung di
 KM 40 Bentong tetapi tiada pemandu di dalam.  dalam lebih kurang seratus meter dari kereta itu, mereka terjumpa tulang manusia yang lengkap berbaju Melayu tapi tiada langsung daging pada badan mangsa. Baju Melayu tu masih lagi elok, dan jika dikatakan mayat dimakan binatang liar, tiada sebarang kesan kecederaan dan tulang semuanya lengkap. 
6
.Tentang hantu yang makan orang ni pula berlaku pada era 80’an..si suami ni pergi mencari air kerana keryle="font-family: Georgia, 'Times New Roman', serif;">

 
ANTARA LEBUH RAYA YANG BERHANTU. 
GURUN,KEDAH
 
SUNGAI PETANI – Gara-gara terkejut ternampak kelibat 
‘wanita berkebaya merah’ melintas jalan, seorang lelaki nyaris maut apabila kereta dipandunya terbabas dan terbalik di susur keluar Plaza Tol Sungai Petani Utara dekat Sungai Lalang di sini kelmarin.



“Ketika rancak bercerita, Mohd. Sobri tiba-tiba menekan brek lori sambil mengatakan 
ada seorang wanita berkebaya merah melintas di tengah jalan di Kilometer 105.8, Lebuh Raya Utara-Selatan. 
“Oleh kerana ketika itu lori dipandu agak laju, Mohd. Sobri hilang kawalan menyebabkan lori terbabas sebelum menjunam jatuh dari ketinggian 10 meter ke atas sebatang jalan di kawasan Taman Perumahan Taman Keladi,” dakwanya semasa ditemui di tempat kejadian semalam.


Walaupun bernasib baik tidak kehilangan nyawa selepas kereta Perodua Kancil miliknya remuk teruk, pemandu kereta yang hanya mahu dikenali sebagai 
Chan, 51, kebingungan memikirkan tragedi itu. 
Semasa kejadian pukul
 6.45 petang, Chan yang telah berkahwin dalam perjalanan pulang ke Taman Bandar Puteri Jaya di sini selepas melawat keluarganya di pekan Ko’bah, Pendang. 
“Semasa tiba di selekoh berhampiran susur keluar plaza tol itu, hujan renyai-renyai dan saya menaikkan cermin tingkap.
 
“Pada masa sama, seorang wanita muncul dari celah pokok bunga yang ditanam di kiri jalan terus melintasi kereta saya dalam keadaan melenggang-lenggok sehingga menampak betis sambil tersenyum memandangnya.
 
(sumber dari Kosmo!)
 
 




Orang ramai melihat lori yang terjunam jatuh dari Lebuh Raya Utara-Selatan di kawasan Taman Perumahan Taman Keladi, Sungai Petani semalam.


SUNGAI PETANI – Siapa 
wanita berkebaya merah yang melintas jalan hingga menyebabkan seorang pemandu lori parah manakala kelindannya cedera ringan apabila lori yang dipandu terbabas sebelum menjunam jatuh dekat kawasan Taman Perumahan Taman Keladi semalam. 
Ketika kejadian pukul 
8.15 pagi itu, pemandu lori terbabit, Mohd. Sobri Shaari, 42, dan kelindannya yang dikenali sebagai Atan, 37, sedang dalam perjalanan dari Bukit Kayu Hitam menuju ke Bagan Ajam, Butterworth. 
Menurut Atan, ketika kejadian dia sedang berbual dengan Mohd. Sobri berkaitan dengan seorang wanita yang ditemuinya di Bagan Ajam.
 
“Ketika rancak bercerita, Mohd. Sobri tiba-tiba menekan brek lori sambil mengatakan 
ada seorang wanita berkebaya merah melintas di tengah jalan di Kilometer 105.8, Lebuh Raya Utara-Selatan. 
“Oleh kerana ketika itu lori dipandu agak laju, Mohd. Sobri hilang kawalan menyebabkan lori terbabas sebelum menjunam jatuh dari ketinggian 10 meter ke atas sebatang jalan di kawasan Taman Perumahan Taman Keladi,” dakwanya semasa ditemui di tempat kejadian semalam.
 
Sebelum ini Kosmo! pernah melaporkan seorang pemandu kereta Perodua Kancil nyaris maut selepas kereta yang dipandunya terbabas sebelum terbalik ketika cuba mengelak daripada melanggar seorang wanita berkebaya merah yang melintas jalan di susur keluar Plaza Tol Sungai Petani Utara, berdekatan Sungai Lalang.
 
(sumber dari Kosmo!)



Wanita bekebaya merah yang berjaya dirakam!



P/s : Amacam!!! ader yang goyang tak...hehe

semua cerita ini dari email yg aisha dapat hari tu, terima kasih kepada penulis cerita yg rajin menulis cerita ini, kredit utk beliau..

Korang dah tengok cerita KARAK ker?..huhu..takut gak

19 comments:

eima said...

alhamdulillah penah lalu jln karak lama dulu... byk kali jugak ...
tp tak penah jumpa/dikacau

Hiway Plus Utara selatan pun sama ...
alhamdulillah ....

mummy_ayu said...

ramai yg ckp highway karak tu memang keras..takut gak..
Ayu lum tgk lagi citer KARAK tu, takut bab citer2 hantu nie

amiey lee said...

huhu dh tengok citer karak..seremm... kta plak takut jalan Grik tu..nak balik kmpung lalu situ...selalu gak laa ada citer2 gitu

pastu memang lalu tol jelapang pun..n penah accident kat situ

AnneRaini said...

sampai skrg xberani nak tgk citer Karak...huhuhu

Nana said...

tapi kan
cam xcaya
antu makan orang
paling2 kena ganggu je
hehe tu tgk cite karak
cam tak logik
antu makan laki dia tu

Iela Fazielah said...

biasa dgr..tp doa2 la xjumpa n xmau jumpa pun....

Mama Zharfan said...

scary....

Idah said...

kita lalu gak bila balik kampung..tak tahu pulak ada cerita menarik mengenai jalan karak ni...

Cik Purple Pinkypuff said...

woo..seram...:/ tapi btul atau tak, hanya mereka yg merasainya jer tau kan..hihi

cheqna said...

cheqna dah tengok citer karak...erm...sebab cheqna ni suka pada citer2 seram jadinya tak dela teruk sangat citer karak ni....
salam ziarah ye =)

Lin Azlina said...

seriaunya..rajin si penulis ni bercerita...

::NureeN:: said...

minta simpang 44...

Em's Family said...

boleh tak tanak bace u punye entry ni.. i ni penakut :D

BabyRayyan said...

alamak seramnyer....mama pon blik kg ikut highway karak.

kumanx said...

hmm dulu masa sekolah suka gak dengar Radio Muzik yg English version kalua tak salah masa tu Eric Teoh kot dia punya DJ.. cerita hantu tiap malam Jumaat.. kalau tak salah kena stop kot slot dia sbb cerita hantu nih.. tpai mmg thrill masa tu dengaq cerita cari caller...kuman "The Negotiator movie" Entry

ummu muhammad said...

pernh sekali je lalu...bende memang ade tapi insyaAllah dengan kekuatan Allah tolog ;)

leeya abdul said...

salam Jumaat. seram dgr. Minta di jauhkan la.. Berkali juga lalu karak tuk lawat adik di kelantan. selama ini masih dilindungi olehNya. amin.y.a apapun tawakal je la kan pd Allah.

jom LIKE & paste referral http://way2healthynbeauty.blogspot.com/2011/07/aku-mahu-menjadi-ratu.html/

mohd fazli said...

Perghhh seram gle!! Nk.tkencing bce kisah2 karak nie

Anonymous said...

Huhu..biasa jgk pengalaman di h/way baru ke kuantan jam 3 pg..

Story of me

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...