Friday, December 17, 2010

Aku dan Susu itu...


Hujung bulan lalu, aku telah ke Sarawak untuk menghadiri satu seminar. Aku bersama seorang rakan sepejabat tinggal bersama di sebuah hotel yang terletak di Kuching.

Sampai waktu lunch, kawan ku menngajak aku makan. Memandangkan perutku dah berbunyi, tanpa memberi apa-apa alasan, aku pun mengikutnya ke restoran hotel itu. Setelah aku meng'order' makan, pelayan itu bertanya apa yang aku hendak minum. Sememangnya aku ni 'hantu' susu, aku pun meminta segelas susu panas.

Tak semena-mena, kawan ku gelak. Aku hairan dengan kelakuan kawan ku itu. Setelah pelayan itu berlalu, aku pun bertanya kepada kawan ku, mengapa dia gelakkan aku setelah aku meminta segelas susu. Kawan ku pun meng'control' gelaknya lalu menceritakan kisah di sebalik susu. Kawan aku tu pernah datang ke Sarawak sebelum ni. Kawannya menceritakan kisah org iban padanya....


Disebuah rumah panjang, tinggal 24 buah keluarga. Tok Amai termasuk dalam keluarga itu. Tok Amai mempunyai seorang isteri dan 2 orang anak. Kedua-dua orang anaknya lelaki. Seorang daripada anak lelakinya bernama Asai dan telah pun berkahwin dengan Hani, gadis iban dikampung seberang. Setelah mendirikan rumah tangga selama setahun, Asai dan Hani dikurniakan seorang cahayamata. Satu hari, Asai ke hutan untuk memburu dan meninggalkan Hani dirumah. Asai anak beranak, masih lagi tinggal di rumah ayahnya. Jadi, sepemergian Asai ke hutan, Hani dan anaknya tinggal di rumah Tok Amai.

Nak dijadikan cerita, anak Hani menangis hendakkan susu. Hani berasa malu hendak menyususkan anaknya dihadapan bapa mertuanya. Nak tak nak Hani pun memberi susu ibu kepada anaknya. Sambil tu, bapa mertuanya memerhatikan gerak geri Hani. Hani raser tak sedap hati. Dia menenangkan perasaannya sendiri. Setelah siap menyusukan anaknya, >tiba-tiba bapa mertuanya bersuara(lebih kurang macam ni ler bunyinyer)

Tok Amai : Aku idak pernah merasa susu. Boleh ker aku merasa susu mu?
Hani takut untuk membantah kata-kata mertuanya. Takut dikatakan anak derhaka. Hani pun membenarkan bapa mertuanya menyusu susunya.

Setelah Asai balik, Hani pun menceritakan apa yang telah terjadi kepada suaminya. Asai menjadi marah lalu pergi berjumpa dengan ayahnya. Asai: Kenapa bapak lakukan begitu pada isteri saya? (nada marah)

Tok Amai : (Dengan tersenyum)Eleh... aku menyusu kat isteri kau sekali jer, kau dah marah. Yang kau menyusu kat isteri aku selama setahun, aku tak marah pun... (dengan selamba dia menjawab)

Asai terpinga-pinga mendengarkan jawapan daripada ayahnya.

sabar jerlah......

5 comments:

eB@mamaAerish'n'Aed said...

hani tuh mengong ker?

Sidratul Muntaha said...

hampeh.
aku dah agak dah.
weih aisya
citer setan ko tu kan..
tiap2 mlm aku mest teringat!
angke rbetullah!
eii..
aku tak tkut,cume jdi tak selesa!
ahahha
sengalll!

Iela Fazielah said...

ape giler bapak mertua hani tu... haram tu... perbandingan yg xmasuk dek akal..... rs hangin lak bc cerita ni... sory ek puan punyer blog... hehe...

p/s: ila pun wajib minum susu dia pagi hari... kalau x, nnt xleh mem"buang"..huhu

tigrismalaya said...

hahahha..kelakar

best buat modal citer ngan member neh..

shafida said...

hahaha...kelkar giler..org xder agama....biasalah tue..hahhaha