Monday, February 14, 2011

Melawat Embah yg comel..

Assalamulaikum

Selamat bekerja hari isnin semua, bagi yg keje kat selangor..esok kita cuti lagi kan...hehe..seronok beb, so ape perancangan korang esok..btw, esok kene pegi nilai jap, sebab folo member yg nk beli barang kawin kat sana, harap la jalan tak jam...

sabtu lepas aku ke sitiawan, perak..jejalan melawat embah..hmmmm..korang tau tak embah tu ape?..kalau orang banjar panggil embah..atau pun nenek la..embah aku ni tak berapa nak sihat..tu yg pegi tengok dia kat kampung..

perjalanan dah sampai ke jambatan sg. perak..
kalau balik sitiawan, memang kene lalu ikut sini la kan..

dalam kete pon sempat lagik nak bergambo..hehe
jeles driver kat sebelah 

ni budak..memang tak kenal penat, asyik nk melompat jer kejenya


sebelum sampai umah embah..kami makan dulu
nasi ayam kat sini kira boleh tahan gak tau
kalau korang dari lumut, nak balik KL..boleh jer singgah sini

Bila dah sampai umah embah, wajib la tepek gambo mereka kan, yg kanan sekali tu lah embah kesayangan kami, memang kalau kami balik kampung..of coz nak melawat dia je...itu yg pasti

hah ni la embah kami ni, umo dah 80 tahun ya..dan ada ramai cucu dan cicit


kalau balik kampung..memang tak sah kalau takde budak kecik 3 orang ni
sapa lagi kalau bukan, Norlaila sofea, shamir nazman dan azry hariz


kat sini memang banyak buku-buku lama
kira zaman perang pon ade..
tulisan jawi kebanyakkannya..

balik kampung..astro takde beb, jadik layan tepon la masing-masing kan


kat tangga tulah, tempat aku dan sepupu sepapat melepak sakan
bergosip tak abis-abis..tapi skrg dah tinggal kenangan


korang tau tak ape dibuatnya budak kecik 3 ekor ni...punyalah lama duk menunggu kat situ
aku pon konpius ..


rupanya depa 3 ekor ni tunggu jam antik ni berbunyi..
jam ni kalau berbunyi satu rumah dengar
maklumlah jam lama..sekarang kalau nk cari maunya ribu raban dah harganya..


 rumah ni sebenarnya rumah pusaka dari arwah atok aku punya embah..
tak tau la dah berapa tahun umur rumah ni kan..

So far, perjalanan pegi balik kampung memang syiok..tapi kami balik hari jer, sebab my mom ade keje skit hari ahad..insyaAllah kalau ade rezeki lagi, maybe dlm masa terdekat kami balik lagi..banyak bende nk tunjuk kat korang, xpecialy my sepupu yg tak nak smbung belajar U ..sebab nk jadi nelayan yg berjaya..hehe..serius beb, dah ader kapal sendiri k..pastu pegi tangkap ketam..

jangan ingat.kalau tak belajar tinggi-tinggi tak bole berjaya k, kalau ade kemahuan ..insyaAllah boleh berjaya tau, jadi aku memang respek sepupu aku tu..

ok lah..ni entri auto publish..keje dah tak boleh mengular skrg..bizi dahhh



5 comments:

ardinihumaira said...

teringat jam kat umah atok.. :) antik tapi comel!

[-suziey-] said...

ooo setiawan jek..hehe..nmpk kuat dan sihat lagi embah awk yek..waaa siap ade koleksi buku2 lama..sgn historical la

Fieza79 said...

byk nya kenangan nak di ingat bila dh balek kg tu kan...

Hanis Azla said...

saya pun panggil nenek mertua embah juga.. tentu seronok embah tu bila anak cucunya balik..

Zaidah said...

zai dah tak ade embah....:( klu balik kampung memang akan teringat zaman dolu2.....tinggal kenangan