Wednesday, April 13, 2011

3 wanita berpurdah ditangkap di Paris

Assalammualaikum

kesian sungguh dgn wanita seagama kita, nk memakai purdah pon kene tangkap..nasib baik la tak jadi kat malaysia, kalau tau, kot-kot aku ler salah seorang yg akan duk berpiket sekali nanti..hehe

mintak dijauhkanlah dari bumi malaysia, hak kebebasan utk beragama itu patut di hormati oleh semua bangsa..selami dulu kenapa wanita berpurdah, baru la ko akan tahu..


PARIS: Polis semalam menangkap dua wanita berpurdah dan beberapa yang lain kerana menunjuk perasaan di depan gereja Notre Dame bagi membantah larangan baru Perancis terhadap pemakaian purdah di tempat awam.
Penangkapan itu dibuat selepas polis bertindak untuk menyuraikan tunjuk perasaan yang tidak mempunyai kebenaran.

“Penangkapan hari ini bukan mengenai pemakaian purdah sebaliknya dibuat kerana tidak mempunyai syarat untuk mengadakan tunjuk perasaan,” kata jurucakap polis, Alexis Marsan.

Dua wanita berpurdah, seorang yang hanya bertudung tanpa menutup mukanya dan seorang penganjur tunjuk perasaan itu ditangkap, kata Marsan. Dalam tunjuk perasaan lain, Rachid Nekkaz dari kumpulan aktivis ‘Jangan Sentuh Perlembagaan Saya’ dan seorang rakan wanita yang memakai purdah ditangkap di depan Istana Elysee.

“Kami mahu didenda kerana memakai purdah tetapi polis tidak mahu mengeluarkan saman,” kata Rachid. - AFP


p/s : teringat kat pengasas sendayu tinggi yg sudah berpurdah lepas balik dari mengerjakan umrah, alhamdulillah..sejuk jer mata memandang

5 comments:

Axie04 said...

x perlu bertindah menyalahi undang2 tuk buktikan kita betul
lebih baik gunakan saluran yang betul dan x menyusahkan diri sendiri
huhu
pendapat saya la

ardinihumaira said...

isk yang dibuat tunjuk perasaan tu nape la..

Wan Hafisah Collection's said...

KESIAN!

pakai tudung pun susah!!

yg xpakai tudung mcm aku ni pun susah gak!

kehkeh.

oranglidi said...

pakai purdah pun kena tangkap? huhuhuuhhu



New Entry: FACEBOOK | KOREAN DRAMA FAN CLUB

cikpuanhady said...

huhu...u mana ek, lupe dah..takleh pakai tudung..lagi haruuu..tapi skang dah boleh dah..dolu2..

Blogshop kami :Nak cari handbag LV, Longchamp, souvenir? Meh klik sini

Jom skodeng :Belog Kami : Notre Belle Histoire